نبود وحدت رویه ‌در مناطق «ویژه اجتماعی»/ باورهای اجتماعی و فرهنگی نیاز به اصلاح دارد
کد خبر: 3772756
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۲
محرومیت‌زدایی در مناطق «ویژه اجتماعی»/۲

نبود وحدت رویه ‌در مناطق «ویژه اجتماعی»/ باورهای اجتماعی و فرهنگی نیاز به اصلاح دارد

گروه اجتماعی ـ معاون اجتماعی بهزیستی مازندران گفت: در زمینه مبارزه با آسیب‌های اجتماعی زنجیره‌ای عمل کردن دستگاه‌ها اهمیت زیادی دارد. اما متأسفانه در مناطق ویژه اجتماعی اکثر دستگاه‌ها جزیره‌ای کار می‌کنند و وحدت رویه بین سازمان‌های در این مناطق وجود ندارد.

نبود وحدت رویه  بین سازمانی در مناطق ویژه اجتماعی 

وحید حسین‌زاده، معاون اجتماعی بهزیستی مازندران در گفت‌وگو با ایکنا از مازندران، با اشاره در زمینه مبارزه با آسیب‌های اجتماعی زنجیره‌ای عمل کردن دستگاه‌ها اهمیت زیادی دارد، اظهار کرد: اما متأسفانه در مناطق ویژه اجتماعی اکثر دستگاه‌ها جزیره‌ای کار می‌کنند و وحدت رویه بین سازمان‌های در این مناطق وجود ندارد.

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی در اکثر مناطق پایگاه خدمات اجتماعی زده است، افزود: مهد حاشیه هم در کنار پایگاه اجتماعی در این مناطق وجود دارد که در آنها آموزش، تغذیه رایگان و خدمات دیگر ارائه می‌شود.

معاون اجتماعی بهزیستی مازندران با تأکید بر اینکه ما به‌دنبال این هستیم تا عنوان حاشیه را در ایجاد احساس امنیت بیشتر از مهد حاشیه برداریم، اظهار کرد: چیزی که در این مناطق باید به آن توجه داشته باشیم کار تیمی کردن‌ و ایجاد نشاط اجتماعی در این مناطق است که در این برنامه از مسئولان درخواست کردیم برنامه‌های گروهی، پیاده‌روی، جشن‌ها را در این منطقه برقرار کنند تا این منطقه احساس نکند، دور از شهر است.

‌حسین‌زاده با اشاره به ضرورت نشاط اجتماعی در مناطق ویژه اجتماعی، گفت: برگزاری مراسم پیاده‌روی، مسابقات کتابخوانی، طرح با من بخوان که بر اساس آن در مهد کودک حاشیه شهرها به صورت رایگان فرهنگ کتابخوانی را ترویج می‌کنند از جمله فعالیت‌های بهزیستی در مناطق ویزه اجتماعی است.
وی با بیان اینکه مشکل عمده ما در زمینه آسیب‌های اجتماعی تعدد مراکز در مناطق آسیب و نبود متولی خاص است، افزود: پیشنهاد می‌شود هر دستگاهی که کار اجتماعی انجام می‌دهد در این پایگاه خدمات اجتماعی به‌عنوان متولی کار و با نام خودش مستقر شود و بهزیستی برای حضور همه دستگاه‌ها نام بهزیستی را از پایگاه اجتماعی خود حذف خواهد کرد.

معاون اجتماعی بهزیستی مازندران گفت: این پایگاه برای اکثر خانواده‌هایی که تحت پوشش هستند و تشکیل پرونده داده‌اند خدمات‌دهی می‌کنند و برنامه ما این است که مانند پرونده بهداشتی، یک پرونده اجتماعی هم برای خانواده‌ها تشکیل دهیم.

اصلاح باورهای اجتماعی و فرهنگی

وی مهمترین مشکل مناطق ویژه اجتماعی وجود باورهای اجتماعی ـ فرهنگی در این مناطق است و لازم است این باورها اصلاح شود، بیان کرد: هدف از ایجاد مهدها در این مناطق انجام فعالیت‌های فرهنگی ـ اجتماعی است اما چون خانواده‌ها هیچ علاقه‌ای برای فرستادن بچه‌ها به این نوع مهدها را ندارند اغلب کودکانشان را برای تکدی‌گری به این مهدها نمی‌فرستند.

وی افزود: ما این مهدها را ایجاد کردیم برای این که خانواده‌ها را دعوت کنیم و حتی بعضی اوقات برای ترغیب خانواده‌ها بسته‌های حمایتی می‌دهیم. بنابراین ما یک‌سری کارها را از پایه شروع کردیم ولی این کارها باید در دبستان‌ها و راهنمایی و دبیرستان هم ادامه پیدا کند و متولیان پیگیر کار باشد چون در صورت پیگیری نکردن دیگر دستگاه‌ها  فعالیت‌های فرهنگی ـ اجتماعی بهزیستی هم مؤثر نخواهد بود.

معاون اجتماعی بهزیستی مازندران با اشاره به اینکه پیگیری فعالیت‌های مهد نیاز به اعتبار و بودجه است، گفت: پایگاه‌های اجتماعی نیاز به چهار، پنج‌ نیرو دارد تا پیگیر کار افراد باشند و نیاز است همه ابعاد زندگی مردم در این مناطق بررسی شود که این اقدام نیاز به کار تیمی است و تا زمانی‌که کار تیمی انجام نشود مشکل حل نخواهد شد و کار فقط به عنوان مُسکن عمل خواهد کرد.
وی اظهار کرد: در مناطق ویژه اجتماعی دستگاه‌های مختلف که با تابلوهای متفاوت در این مناطق کار می‌کنند باید با هم متحد شوند و زیر نظر یک متولی خاص به فعالیت خود ادامه دهند تا بتوانند مؤثر واقع شوند.

لینک خبر قبلی اینجا کلیک کنید 

ا‌نتهای پیام

captcha